Haslum stasjon
Den opprinnelige Haslum stasjon på Bærumsbanen (senere Kolsåsbanen) ble bygget i 1924.
Stasjonen fikk en stasjonsbygning som var typisk for mange av stasjonene på Bærumsbanen. Disse bygningene kunne bestå av en betjent kiosk og et venterom. De var tegnet i av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei. De var i nybarokk stil og hadde seteritak (takflaten var brutt av et vertikalt veggparti som gikk rundt hele bygningen). Se bilde. I dag er det bare på stasjonene Jar og Kolsås man kan se slike stasjonsbygninger.
Haslum stasjon var i perioden 1924–1930 Bærumsbanens endestasjon og hadde sporsløyfe. Denne ble fjernet da banen ble forlenget.
Den opprinnelige stasjonen lå på tomten etter plassen Tveter (som har gitt navn til Tveterveien) vest for Kirkeveien. I forbindelse med at Kolsåsbanen ble opprustet til metrostandard, ble stasjonen flyttet til øst for Kirkeveien. Den nye stasjonen, tegnet av Arne Henriksen, ble åpnet
15. desember 2013. Se detaljkart
Banen gjorde at Oslofolk kunne bo på Haslum og arbeide i byen. Mange hytter ble nå bygget om til helårsboliger.
Mer om Bærumsbanens historie: Se Kolsåsbanen
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Kilder:
Bøhler, Kristin. Haslum − dengang og nå: Under samme himmel. Haslum Menighetsråd
Haslum stasjon 1929. Den første A-vogna kommer inn på stasjonen. A-vognene var Oslos første forstadsbanevogner med boggier. En boggie er to aksler (med hjul) som ligger tett ved hverandre. En boggivogn har to boggier, altså fire aksler og 8 hjul. Boggiene ga en mykere bevegelse på skinnegangen, men vognene var tunge og trege.
Kilde: Bærum bibliotek